We gebruiken cookies om u de beste ervaring op onze website te bieden. U kunt meer te weten komen over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de instellingen.

‘Nederlandse basisschoolleerling mist digitale vaardigheden'

HCA ICT

‘Nederlandse basisschoolleerling mist digitale vaardigheden'

HCA ICT

‘Nederlandse basisschoolleerling mist digitale vaardigheden'

HCA ICT

deel artikel

‘Nederlandse basisschoolleerling mist digitale vaardigheden'

HCA ICT

deel artikel
Les in digitale vaardigheden moet vast onderdeel onderwijs zijn volgens leraren en ouders. Basisschoolleraren geven het gemiddelde digitale vaardigheidsniveau van hun leerlingen een krappe voldoende: 6,1. Ouders zijn met een gemiddelde van 6,6 iets positiever. Meer dan een kwart van de basisschoolleraren bestempelt het digitale vaardigheidsniveau van Nederlandse leerlingen als onvoldoende.

Hier is dus nog ruimte voor verbetering, ook omdat de overgrote meerderheid van zowel ouders als leraren digitale vaardigheden als onderdeel van het onderwijs (heel) belangrijk vindt.

Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) is uitgevoerd door GfK onder 1.195 ouders en 456 leraren. Door beide groepen wordt mediawijsheid (veilig om kunnen gaan met online media) het meest genoemd als kern van digitale vaardigheid, door leraren (83%) vaker dan ouders (68%). Ook ICT-basisvaardigheden (bijvoorbeeld het bedienen van een computer) en informatievaardigheden (kunnen omgaan met online informatie) worden als kernonderdeel gezien door een meerderheid van de respondenten. Opvallend is dat vaardigheden zoals programmeren door een relatief klein percentage (ouders 17%, leraren 23%) wordt gezien als een belangrijke digitale vaardigheid.

Onderdeel lesprogramma

Mediawijsheid moet volgens de meerderheid van ouders en leraren dan ook onderdeel zijn van een lesprogramma over digitale vaardigheden. Ook over de vorm waarin les zou moeten worden gegeven in digitale vaardigheid zijn ouders en leraren het eens: 63% (ouders) en 68% (leraren) ziet dit het liefst als onderdeel van bestaande lessen. Bijna de helft van de ouders en leraren is daarnaast ook voorstander van aparte lesmodules.

Praktijk

Driekwart van de leraren geeft aan dat digitale vaardigheden op dit moment al onderdeel uitmaken van hun lesprogramma. Opvallend is dat ouders minder goed op de hoogte zijn: 61% geeft aan dat zijn of haar kinderen digitale les krijgt, 17% heeft geen idee. En hoewel mediawijsheid door leraren het vaakst wordt genoemd als kern van digitale vaardigheid, vormen ICT-basisvaardigheden op dit moment nog het vaakst de kern van het digitale onderwijs. Ook informatievaardigheden worden vaker genoemd dan mediawijsheid.

Hoge werkdruk

“Het leren van digitale vaardigheden aan kinderen is voor zowel leraren als ouders prioriteit, zo laat ons onderzoek zien,” zegt Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN. “Toch zijn digitale vaardigheden nog niet op alle basisscholen onderdeel van het lesprogramma. Volgens leraren is dit het meest te wijden aan de te hoge werkdruk, terwijl ouders een gebrek aan voldoende IT-competenties als reden aandragen. Wat de reden ook is, SIDN maakt zich hard voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden bij kinderen. Je hebt kennis en vaardigheden nodig om je in de digitale wereld succesvol en veilig te kunnen bewegen.”

SIDN ondersteunt verschillende initiatieven die kinderen helpen beter online wegwijs te worden en is betrokken bij de Safer Internet Day(s) die van 5 t/m 9 februari plaatsvinden. Ook biedt SIDN in samenwerking met Reshift Digital en Creative Kids Concepts een gratis technieklespakket aan 2.700 basisscholen. Tijdens de IPON onderwijsvakbeurs, die gisteren en vandaag plaatsvindt, kunnen deze basisscholen het lespakket Bendoo Arduino Box gratis afhalen. Hiermee leren kinderen op een leuke en interactieve manier de basisprincipes van technologie en programmeren.

Meijer vervolgt: “De snel digitaliserende wereld maakt het noodzakelijk dat digitale vaardigheden een vaste plek krijgen in het curriculum. SIDN draagt hier graag aan bij. Zo steunen wij Codepact, de organisatie achter onder andere de Codeweek. Tijdens de vorige editie in oktober 2017 werd het plan ‘Samen Digiwijzer’ gepresenteerd, een initiatief van CodePact, Mediawijzer.net en Kennisnet. Het doel is meer kinderen te bereiken om zo digitale ongelijkheid tegen te gaan. Met een zogenaamde Circle of Support willen de initiatiefnemers scholen vraaggestuurd helpen bij het invoeren van digitale geletterdheid”

U kunt het rapport op rechts op deze pagina downloaden of op de website van SIDN.

08 februari 2018

    Downloads

  • Digitale Vaardigheden in het Onderwijs

  • Nieuwsbrief

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over dutch digital delta

Top Tweet twitter

Een krachtige, nieuwe impuls! Regionaal investeringsfonds mbo: 7 nieuwe toekenningen -
RT : Save the date! 15 november is de 21e editie van het . Het verhaal van digitaal: beweging & verbinding. Mel…
Morgen is het zover!
Laatste kans! U heeft nog tot en met morgen om u aan te melden voor de werkbijeenkomst Big Data & Gezondheid. Lees…
RT : Ambassadeur van de Dutch Blockchain Coalition heeft zojuist in Amsterdam de eerste nationale ond…
TechBarometer 2018 : tekort technici schaadt concurrentiepositie Nederland. Lees hier meer:
Nederlandse wetenschappers en het bedrijfsleven bundelen sinds 25 april in Amsterdam hun krachten op het gebied van…
Philips-topman Hans de Jong: gebrek aan techneuten bedreigt welvaart -
Aankondiging call Regional Energy Systems (ERA-Net RegSys). Lees hier meer: .
RT : De One Conference - de jaarlijkse internationale cybersecurity conferentie - zal op 2 & 3 oktober plaatsvinden in Den Haa…
RT : 850 malafide webwinkels offline gehaald
Vacancy “Role and impact of FACT and FAIR principles in data sciences & society”. Look here for more information:…
RT : . van over effect SIDN incentive-regeling op IPv6: “Het percentage .nl-domeinen met IPv6 is gestegen…
RT : Veel interesse, zowel aan Duitse en Nederlandse kant, in samenwerking op Digitalisering en ICT-innovatie thematieken en…
“At the Hannover Messe - Team ICT - explained to the Secretary-General of why German…
RT : SG Maarten Camps sprak vandaag met startups, kennisinstellingen, high-tech organisaties en bestuurders over de kansen en…
RT : Wij willen graag de toekomstige kennisbehoefte peilen bij organisaties die al ervaring hebben met blockchain. Vul (anoni…
RT : Prof.Dr. E.J Sol shared the emergence of the 4th blockchain ! Cool stuff with a lot of new research ques…
RT : Programma manager Ad Kroft legt op de aan secretaris-generaal Maarten Camps van uit wa…